onsdag 6 augusti 2008

Ctrl+alt+del

Vi har alla våra sätt att skriva in oss i evigheten. Somliga försöker fotografera varje minnesvärt ögonblick (och varje icke minnesvärt också för den delen) vilket resultar i att de har 3000 bilder på sina skor och på sitt ansikte i en spegel inne på en toalett. Andra personer syns alltid med en videokamera på axeln vilket resultar i att de har hundratals timmar med inspelat material från lilla Karins skolavslutning i 2:an eller familjens semesterresa till Mallorca 1984 som de plågar sin omgivning med så fort tillfälle ges.
Och vissa försöker just skriva in sig i evigheten, alltså fånga varje ögonblick i ord vilket resultar i att de har tusentals sidor med text som ingen, förutom de själva, någonsin kommer att orka läsa.

Det här är förstås inget nytt fenomen. I tusentals år har vi, på olika sätt, avbildat verkligheten. Ursprungligen i form av hällristningar och runstenar, numera i form av bloggar och bilddagböcker. Medlen är olika men målet är ungefär detsamma - för att minnas och kanske för att göra verkligheten lite bättre än vad den i själva verket var.
Jag inbillar mig dock att det här har blivit vanligare idag än det var för, säg 200 år sen. Jag tror - utan att ha någon som helst empirisk bevisning för det - att människorna i det gamla bondesverige inte hade så stort behov av att dokumentera sina liv. Många kunde ju inte ens skriva och de som kunde det hade förmodligen inte så mycket tid till att sitta och plita ner allt som hände. Idag däremot har ju i stort sett varenda människa en blogg eller en bilddagbok eller en hemsida eller nåt annat. Jag vet inte om den här utvecklingen är bra eller dålig, jag bara konstaterar att det är så.

Varför väljer jag då att skriva om det här just nu? Anledningen är att jag precis raderade mitt konto på Helgon.net (för er som eventuellt inte vet det så är Helgon ett community för människor med "alternativa" kläd- och musikstilar, vilket förstås innebär att de har någon miljon användare eftersom alla människor vill vara lite alternativa). Eftersom jag i princip inte använder mitt konto där längre tänkte jag att jag lika gäna kunde ta bort det, och för att jag inte skulle få tid till att ångra mig gjorde jag det väldigt snabbt. Precis när jag hade tagit bort det insåg jag att jag har flera hundra dagboksinlägg sparade där. Under 2 och ett halvt år hade jag för vana att skriva ner stort och smått som skedde i mitt liv. Ett fåtal av inläggen finns sparade på annat håll, men de flesta fanns bara där. Och nu är de förmodligen borta för alltid.
Underligt nog så känns det inte så jobbigt ändå. Jag har nog alltid varit övertygad om att de där texterna kommer försvinna en dag. På samma sätt tror jag att den här bloggen kommer upphöra att existera en dag och förmodligen även det mesta som jag har skrivit här.
Det var delvis därför som jag bestämde mig för att samla de bästa texter som jag har skrivit i en bok för en tid sen. Böcker kan man lita på. De försvinner inte så lätt, de fortsätter att stå i sina hyllor år ut och år in och samla damm.
Men när man skriver så mycket som jag gör så är det kanske bra att inte allt sparas. Ibland måste man skaka av sig lite barlast. En stor del av det jag skriver, och det gäller i synnerhet för den där dagboken, är ju bara en massa ordbajseri.
Men det är klart, lite vemodigt är det ju ändå. Jag har ju så jävla dåligt minne så mina dagboksanteckningar har brukat vara ett bra sätt för mig att komma ihåg vad som har hänt. Men men, man kan väl inte levas i det förgångna antar jag. Sometimes you just gotta go on.

Tror ni förresten att jag har säkerhetskopierat det här inlägget? Skulle inte tro det va.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hu, jag skulle aldrig kunna slänga en av mina dagböcker. Mina är iofs av den traditionella typen med pärmar som inga andra får läsa. Men jag kan ändå inte se varför man skulle vilja göra sig av med en dagbok...

Kanske det var i brist på dokumentationsmöjligheter som det var så viktigt förr att ha arvingar. Så de gamla kunde sitta och berätta om sina samlade lärdomar, föräldrar uppfostra sina barn till små "kopior". Sen pratade de nog mycket skit under vintrarna med, ungefär som jag. "Ett sus genom andra...."

(jag förstår inte riktigt titeln, ctrl+alt+del öppnar väll windows task manager eller stänger av datorn?)

Valdemar sa...

Nu var det ju inte så att jag ville göra mig av med dagboken utan ett rent misstag. Men jag har mailat till dom på helgon så om jag har tur kanske den kommer tillbaka.

Jag tycker det är häftigt det där med historier som inte nedtecknas utan som går i arv från generation till generation. Fan vilket minne folk måste ha haft förr i tiden. Nu förlitar vi oss så mycket på att tekniken ska komma ihåg saker åt oss att vi inte kommer ihåg någonting. Det tycker jag är lite synd.

Shift+Del hade kanske varit en mer passande titel? Jag tänkte mest på att det är ctrl+alt+del man trycker när allt går fel. Men det brukar ju mest vara när datorn hänger sig förstås. Du har väl rätt som vanligt.

Anonym sa...

aha, jag missförstod, du skulle radera kontot men inte dagboken alltså. Då makear ju titeln sens också, "data som inte har sparats kan gå förlorad" osv.

Den muntliga traditionen är intressant, Askungen finns i ca 350 versioner(folksageversioner alltså, finns nog betydligt fler moderna versioner), den första i Kina om jag minns rätt. Men det jag menade var att även om inte "orginalversionen" finns kvar eller minns, så är tillexempel skitsnack också ett sätt att föreviga sig. Som en kedjereaktion liksom; du skriver ett inlägg om att dokumentera sitt liv, och om den kritiska massan finns startar det en kedjereaktion i mitt huvud och kanske om några år att det kommer påverka ett beslut som jag tar, som kommer påverka andra människor, osv. osv. och om några hundra/tusen år kommer det här inlägget att ha haft en effekt på alla då levande människor(om än väldigt, väldigt liten)även om ingen minns det och det inte finns kvar. Så brukar jag tänka för att lindra dödsångesten lite.

Anonym sa...

Jag hade till och med svårt för att radera alla sms jag hade i min gamla mobil när jag skulle ge bort den. Och då hade jag inte använt den eller läst något av dessa sms på ett år.

Anonym sa...

För övrigt kan jag fortfarande läsa dina dagboksinlägg, så vill du spara dem kan du göra det genom min användare.

Tim Sterner sa...

Jag tror att vi alla bär på den där besattheten, till en viss grad. Det kan sträcka sig ifrån att skriva dagbok och fotografera till att samla på tågbiljetter och ta med sig en diktafon dit man går.

Det är min uppfattning att vi alla vill hålla kontakten med vårt förflutna, och samtidigt bevisa vår existens. Lämna avtryck, och ödödliggöra. Precis som i "Vi kommer aldrig att dö" av Bo Kaspers Orkester.

Böcker och fotografier överlever oss, och därför kan vi på så sätt leva vidare i världen genom att lämna efter oss ting. Som Marcus Garvey så väl uttryckte det:

"A people without the knowledge of their past history, origin and culture is like a tree without roots". Fortsätt att skriva, och fortsätt att lämna avtryck.

Valdemar sa...

Tim: Du har helt rätt. Fint citat.

För övrigt kan jag upplysa alla om att jag, tack vare min syster, lyckades få tillbaka dagboksinläggen. Vilket var rätt skönt.