söndag 3 augusti 2008

Mitt liv som tidningsbud - sista delen

När jag kom till jobbet inatt frågade Carlos om det var min sista arbetsdag.
"Jag tror att jag har en natt kvar" svarade jag. Varpå Carlos gick iväg för att kontrollera i sin pärm där det stod att det var min sista natt. Och inte mig emot, den sista veckan har varit sjukt jobbig och stressig så jag är rätt glad att det är klart nu.
"Du kan lägga sakerna i hörnet där när du är klar och skjuta in IR-läsaren under dörren" sa Carlos.
Inget "tack för den här tiden". Inget "det var roligt att ha dig här". Jag har ju bara jobbat i en månad så jag förväntadde mig väl inte att han skulle bjuda på tårta och krama om mig men någonting kunde han väl ha sagt åtminstone. Men det är väl inte riktigt Carlos stil. Han är lite som en sån där fotbollstränare från något öststatsland. Stenhård och disciplinerad. Min andra chef, Hans, är betydligt snällare. Han skulle säkert ha sagt något trevligare. Men skit samma.

Åker tillbaka till Karlstad på tisdag eller onsdag. Sen fortsätter jag till Göteborg på torsdag. Lyckades efter lite trassligheter fixa en biljett till Way Out West trots allt tack vare en snäll syster som var villig att låna ut 1500 kronor.
Efter Way Out West funderar jag på att sova i två veckor eller nåt. Det skulle vara rätt skönt. Idag sov jag en kontinuerlig sömn i nästan åtta timmar (gick upp för ungefär en timme sen) för första gången på länge. Annars har det mest blivit några timmar här och några timmar där den senaste tiden.

Så. Om jag skulle försöka sammanfatta min månad i Stockholm. Jag har inte riktigt hunnit med så mycket som jag hade tänkt mig. jag hade bland annat planerat att jag skulle ta tag i mitt strandade romanprojekt igen och försöka gjuta nytt liv i det. Det har jag inte gjort. Jag trodde också att jag skulle få tid att läsa alla de där böckerna som jag har tänkt att jag ska läsa. Det har jag inte heller gjort (jag har läst två böcker under tiden som jag har varit här - "Hanteringen av odöda" av John Ajvide Lindqvist och "Slutet på världsnyheterna" av Anthony Burgess). Samtidigt har jag ju ändå hunnit med en hel del. Jag har varit på fyra gratiskonserter (Anna Järvinen, Alf, Nina Ramsby och Detektivbyrån). Jag har träffat kompisar, gått på bio och tagit en massa promenader. Så det har väl varit rätt lyckat får man säga. Jag tror dock inte att jag kommer jobba som tidningsbud någon mer gång, eller flytta till Stockholm. Men det får framtiden utvisa.

Jag har återigen haft planer på att flytta in i ett kollektiv till hösten, men även denna gång gick planerna i stöpet. Men jag deppar inte så mycket för det. Jag har det rätt bra där jag bor också.

Inga kommentarer: