torsdag 8 januari 2009

2008 - en årskrönika



Eftersom jag inte längre för någon regelbunden dagbok, eftersom jag aldrig tar några bilder och eftersom jag har guldfiskminne så har jag säkert redan glömt en massa som hände under 2008. Men här kommer i alla fall något sorts försök till årskrönika.


***


Januari

Nyårsafton 2007 tillbringade jag tillsammans med min familj och några grannar. Vi spelade spel och åt mat och en sextonårig kille spöade mig i Guitar Hero. Det var trevligt men inte sensationellt på något sätt. Desto vildare gick det till några veckor senare då jag var bjuden på en fest som några kompisar till Frida anordnade. De ställde till med ett stort kalas i en stuga i något som heter Elovsbyn med liveband, bastubad och lekar. I efterhand måste jag nog säga att det var en av de roligaste fester som jag har varit med om. Dessutom fick jag många nya vänner den kvällen – Pontus, Oskar, Molle, David, Dan & Emilia med flera – personer som jag numera räknar som mycket nära vänner.
Vi hade också en spelning med bandet på Nöjesfabriken. Spelningen gick ganska dåligt har jag för mig, jag hörde knappt mig själv och spelade fel en massa gånger. Dessutom kändes det lite konstigt att spela på en så stor scen framför en ganska liten publik. Efterfesten däremot var ganska rolig – jag träffade Sanna på Nöjesfabrikens dansgolv följde med henne till Connys kollektiv i Gruvlyckan där jag satt uppe och sjöng Evert Taube-sånger halva natten tills jag däckade på soffan.


Februari

I början av februari hade vi en till spelning med bandet på Arena. Det var efter den spelningen som jag bestämde mig för att sluta i bandet, eller egentligen hade jag väl bestämt mig för det långt tidigare, men det var först då som jag äntligen tog bladet från munnen.
Sen åkte vi upp till Sundsvall och hälsade på syrran som fyllde 20 år. Det var andra gången i mitt liv som jag var i Norrland och jag slogs av hur vackert det är där uppe.
Någon vecka senare var det ett seminarium i Svartå med Kultur- och fritidsnämnden som var ganska tråkigt så det behöver vi inte uppehålla oss vid. Direkt därefter åkte jag till Örebro för att vara med på Grön Ungdoms riksårsmöte vilket var desto roligare. Vi i Värmland hade fått ansvar att ordna med en massa praktiska saker under mötet, bland annat skulle vi fixa en stor fest den sista kvällen. Festen blev kanske inte exakt som vi hade tänkt oss i förväg, men ändå väldigt lyckad. Vi hade bjudit in ett skaband som höjde stämningen rejält. Överhuvudtaget var det en fantastiskt rolig helg.
Februari var också månaden då jag startade den här bloggen, den fyller alltså snart ett år.


Mars


I början av Mars var jag på en Kent-konsert i Löfbergs Lila Arena och därefter på en sjukt rolig inflyttningsfest i Kollektivet Gäddan.
Conny hade en tre timmar lång intervju med mig om meningen med livet, universum och allting. Den finns att läsa här på bloggen. En del kanske tycker att vi verkar sjukt pretentiösa som gör en sån grej. Men jag tror att det är bra att rannsaka sig själv ibland för att se vad man egentligen vill.
I slutet av mars åkte jag till Stockholm för att gå på en arbetsintervju som tidningsbud. Ett jobb som jag faktiskt fick sen också. Mer om det längre fram.


April

Jag minns inte så mycket av vad jag gjorde i april, men enligt bloggen var jag i alla fall och såg pjäsen Räddad på Scalateatern. Det är en av de bästa teaterföreställningar jag har sett, jag har förvisso inte sett så jättemånga men ändå.
Jag var även på Koriander och såg Ismael Ataria och Bob Hansson läsa dikter. Även det var mycket bra vill jag minnas.
Valborg firade jag i Uppsala tillsammans med Maria och vänner till henne. Det var trevligt även om det inte var något typiskt Studentvalborgsfirande. Vi satt istället på gården utanför hennes lägenhet och grillade och drack öl.


Maj

Av någon anledning som jag fortfarande inte riktigt har förstått blev jag utsedd till att hålla ett tal på Studentiaden – ett stort idrottsevenmang för alla landets studenter. Jag hade ingen aning om vad jag skulle säga och var väldigt nervös innan. Det blev inte direkt bättre av att jag kände mig alldeles bortkommen bland alla brats och idrottstyper som hade samlats banketten. Så snart talet var över stack jag därifrån och cyklade till en fest med kompisar som jag har mer gemensamt med.
Jag var också på Miljöpartiets kongress i Östersund tillsammans med Kristin. Det var några tuffa men väldigt roliga dagar. För er som aldrig har varit på en kongress kan jag säga att det man gör största delen av tiden är att läsa motioner och att hissa ett röstkort upp och ner. Det kanske inte låter så kul men det är det faktiskt. Jag lärde även känna en massa nya miljöpartister från hela landet.
Sista helgen var jag i Uppsala igen, den här gången för att fira en vän till familjens 50-årsdag. Samma helg fick jag också ett mail som kom att vända upp och ner på mitt liv.


Juni

I juni hände inget särskilt. Det var Fotbolls-VM som jag följde lite halvhjärtat och jag var hemma på gården och jobbade som så många andra somrar. Mer än så har jag inte att berätta om den månaden.


Juli

Juli inleddes med Arvikafestival. Jag, Martin, Conny och Livija var där för Grön Ungdoms räkning. Det var ett väldigt stök under veckan innan och jag ringde en massa samtal för att allt skulle ordna sig. Inget blev som vi hade tänkt oss men det var festival och då spelar inte sånt så stor roll. Jag såg inte så många spelningar under festivalen och av de jag såg är det bara The Go! Team, Håkan Hellström och Anna Järvinen som jag minns särskilt bra. Men en bra festival var det ändå. Jag träffade Jonathan för första gången och en del kompisar från klassen. Sista dagen blev det mosunregn och vi fick packa ihop allt vi hade med oss i en väldig hast.
Sedan åkte jag till Stockholm för att börja mitt sommarjobb som tidningsbud. Jag måste säga att det var en ganska märklig månad, jag jobbade på nätterna och sov på dagarna. Men det var ändå rätt fint att gå runt på söders gator dragandes på en liten vagn under ljusa sommarnätter. Jag bodde hemma mos min farmors syster Anna-Lena. Medan hon var bortrest från lägenheten lyckades jag med konststycket att tappa nyckeln till lägenheten ner i hisschaktet och fick sova på en bänk i Vita Bergsparken. Det var också en upplevelse. Under min vistelse i Stockholm hann jag även med att gå på Debaser med David, gå på en fest hemma hos Niklas och se på Prideparaden.


Augusti

Augusti var festivalmånad. Jag var först på Way Out West i Göteborg och sen på Popaganda i Stockholm. Way Out West-festivalen är förmodligen dne bästa festival jag har varit på någonsin. Jag så en rörande avskedsspelning med Broder Daniel, extremt hypade Fleet Foxes, Sigur Ros som jag längtat efter att se i flera år och en fantastiskt vacker konsert med Hederos & Hellberg i Annedalskyrkan.
Ändå skymdes hela festivalen en del av vetskapen om att jag skulle träffa en viss person på söndagen. Det blev ett lite märkligt och väldigt nervöst möte, men det fick mig ändå att hoppas och tro att drömmar kanske ändå kan slå in.
Popagandafestivalen var också bra, framförallt för att bob hund spelade förstås. Jag träffade Zebastian och vänner till honom, blev full och sjöng kareoke på Gröne jägaren.
Jag hann även med att träffa Conny och Mari som just kommit hem från Frankrike och spela fotboll mot ett gäng ungar på Gruvlyckan.
Någon gång i slutet av augusti var vi dessutom ute och åkte båt i Vänern tillsammans med Rickard som jobbar på Torfolk och hans familj. Det var avslappnande och väldigt trevligt, trots att jag blev magsjuk.


September

Jag vet inte riktigt vad jag skriva om september utan att bli alltför privat. Det är ju en sak att lämna ut sitt eget liv på en blogg, men en annan sak att lämna ut andra personers liv. Därför nöjer jag mig nog med att skriva att det var en väldigt fin månad. Hösten har aldrig varit så vacker.


Oktober

Oktober var också en fin månad. Jag åkte till Linköping och gick på många och långa promenader. Jag fick äntligen se poeternas poet Bruno K. Öijer på Scalateatern och några veckor efter det såg jag artisternas artist Håkan Hellström på Nöjesfabriken.
I mitten av oktober var jag i Göteborg på Kommun- och landstingsdagarna samt miljöpartiets extrakongress. Sov på ett golv i ett kollektiv tillsammans med en massa andra gröna ungdomar.
Jag gick också på en väldigt rolig klasfest och började jobba på min C-uppsats.


November

I november valdes Barack Obama till USA:s nästa president (jag såg nästan hela valvakan). Det var också den månaden då jag fick glasögon och började odla skägg.
Jag åkte till Linköping igen där jag gick på julmarknad och en guidad visning i ett gammalt slott bland annat.
Jag fyllde år och ställde till med en stor födelsedagsfest i min lägenhet. Den var rolig, det enda missödet var väl att Conny började hamra på pianot mitt i natten vilket ledde till att jag blev uppringd av polisen. Som tur var slapp jag undan böter. På dagen innan festen bakade vi pepparkakor, en plåt blev helt bränd men resten blev goda. Sen åkte vi upp till gården där jag också blev firad.


December

December var en emotionell berg- och dalbana. Det är väl i och för sig de flesta månader, men i december var topparna lite högre och dalarna lite djupare.
Runt lucia åkte vi i alla fall till Riga, min första utlandsvistelse sen jag var i Australien 2005 (om man inte räknar med en dag i Norge i höstas). Riga är en väldigt mysig stad. Vi gick på julmarknader och museer och åt ett julbord där det vegetariska utbudet tyvärr var ganska knapert. Båtresan dit och tillbaka var också väldigt trevlig.
I övrigt jobbade jag ganska mycket med min C-uppsats och sen blev det jul med allt vad det innebär.
På nyårsafton var jag i kollektivet Gäddan, blev full och såg på fyrverkerier. Och så var ännu ett år till ända.


***


Utöver allt detta så är det en bild från 2008 som har etsat sig fast i hjärnan och som jag aldrig någonsin kommer glömma. Jag ligger på marken i gräset, bredvid mig ligger världens sötaste person, det är höst, en man går förbi med en hund, vi ligger alldeles stilla och ser upp på molnen, pratar om vad de föreställer och jag tänker i mitt stilla sinne att det är såhär, det är just såhär som livet alltid borde vara.

Anna, jag är så glad för att du finns.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Jag minns när du var hemma hos mig och spelade och sjöng Rockenrollblåa ögon, California dreamin och Here comes the sun. Det var väl i oktober kanske?

marica sa...

Det är skönt att veta att du tänker på vad du lämnar ut på bloggen. Bra med respekt för andra människors privatliv.
Kul att en del familjehändelser finns med bland uppräkningen av saker du vill minnas. Vi tycker ju om att göra saker tillsammans och är glada när du, Lena och Kolbjörn vill vara med. Med all respekt för att ni har era egna liv, så finns det alltid plats för er här också.
Mamma