fredag 9 januari 2009

Frågestund



Ibland när jag inte kan sova brukar jag ligga och tänka på saker som jag inte förstår. Det är ju, som alla vet, ganska meningslöst att tänka på saker som man inte förstår. Hur mycket man än tänker så förstår man det ändå inte, och så ligger man där och timmarna går och man blir tröttare och tröttare men man kan inte somna för man förstår fortfarande inte.
Därför tänkte jag att ni kära läsare ska hjälpa mig så jag ska slippa ligga sömnlös så ofta. Jag plockar alltså några frågor ur högen och så svarar ni så gott ni kan, var och en efter förmåga.

1. Varför är (nästan) alla artister och popmänniskor vänstervridna?

2. Varför fattar inte Israel att det aldrig kommer bli något slut på konflikterna om de inte slutar bomba Gaza och drar sig ur de ockuperade områdena?

3. Varför blir (nästan) alla människor så tråkiga och bekväma av sig när de blir äldre?

4. Hur många vägar måste en man gå nerför innan han kan kalla sig en man?

5. Om Adam, Eva, Kain och Abel var de enda människorna på jorden var kom då Kains hustru ifrån? Var hon månne ett okänt syskon till bröderna? Är det i såna fall därför som 90% av jordens befolkning är dumma i huvudet, vi är helt enkelt resultatet av en inavel.

6. Vad är egentligen en människa?

Och kom nu inte med nåt skitsnack om att svaret blåser i vinden. Här är det alldeles vindstilla.

5 kommentarer:

Anonym sa...

1. Därför att kreativitet kommer ur lidande, hur många moderater är emos? Rika människor är höger, kanske lite för fina för det där med kultur (i alla fall för att utöva den) och vill inte visa att de lider.

2. För att de krigar för krigandets skull. Jag tror de förstår det, men de bryr sig inte. De vill döda alla palestinier först.

3. För att när man får ett stadgat och inrutat liv glömmer man bort hur roligt det är att leva och göra saker man känner för på impuls. Det är nog den där impuls-grejen man lämnar nånstans på vägen.

4. Inga vägar, men led cykeln över Höjebron så är det lugnt sen!

5. Hustrun kom nog från en annan planet, de var de enda människorna på jorden men inte i universum.

6. Någon som är för smart för att må bra och ta vara på livet och för dum för att inse att han/hon inte är bättre än någon annan varelse.

Anonym sa...

5. Det har jag liksom många andra också funderat mycket på, och efter att ha läst lite i mina biblar tror jag det är såhär: Gud skapade världen, med djur och människor, "Och gud skapade människan till sin avbild, till sin avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem." Den pratar han om vem som ska äta vad och sover osv. SEN skapar han en trevlig lustträdgård som han kallar eden och installerar adam där. De är alltså inte de enda människorna, bara guds personliga favoriter. Sen sticker Kain till Nod i öster och "känner sin hustru" som föder honom en massa barn.

2. Jag tror Lena har ganska rätt (om de som är för fortsatt krig, det är ju inte alla), hämnd och hat. Men jag tror det även, för vissa grupper i allafall, har att göra med religionen igen, för enligt vad jag fattat det som är väl judarna typ guds personliga favoriter, och han har gett dem Palestina/Israel, och det är en dröm de gått omkring med under 2000 år, att skapa detta guds rike, och de vill inte nöja sig med tre fjärdedelar eller vad det är de har nu, de vill vinna utan kompromisser.

1. kanske det har med känslor att göra? En väldig generalisering såklart, men kanske det till en viss del har med förmågan att känna med andra att göra.

3. Kanske man inte lyckas hålla kvar de dyrbara illusionerna, kanske det förväntas av en, kanske man får barn och börjar leva bara för dem, kanske man får åderbråck och andra krämpor och hellst håller sig still.

4. inga?

6. Jag kom på en till gissning på 5. föresten, det fanns väl apor? Jag har funderat på det till och från under åren, skulle det gå att korsa människor med människoapor? det går ju att korsa åsnor med hästar till exempel, och skulle då avkomman vara människor med? Eller mer apor? Det svara väl inte på frågan, men jag bara gissar ju på allt ändå.

Anonym sa...

det var en väldigt fin bild förresten, vad är det för bro? (och "höst, semester, skotrar"?)

Valdemar sa...

Bron är Brooklyn Bridge, tror jag, och bilden är tagen från Woody Allen-filmen "Manhattan".

Bra svar på frågorna. Nu känner jag mig lite klokare.

Anonym sa...

Att Kain var så rädd för att bli ihjälslagen av främlingar på sin väg att Gud gav honom ett speciellt skyddsmärke tyder också på att det är någonting fuffens med Bibelns befolkningsstatistik.