måndag 12 januari 2009

Den enes pucko den Andres Lokko



Jag lyssnade på ett radioprogram om 90-talets popmusik igår där bland annat Andres Lokko, Fredrik Strage och Linda Skugge medverkade. Och plötsligt insåg jag hur mycket dessa personer har påverkat mig. I synnerhet Andres Lokko.

Jag är egentligen för ung för att kunna bli nostalgisk över 90-talets indievåg. Jag började lyssna på popmusik på allvar 2000-2001 då jag var 15-16 år. Innan dess var det mest hårdrock. När jag var mellan 15 och 20 år slukade jag alla texter om popmusik som jag kunde komma över. Att läsa om musiken blev minst lika viktigt som att lyssna på den. Till viss del är det väl kanske så fortfarande, men på senare år har jag tröttnat ganska mycket på musikjournalistik.
Särskilt noga läste jag musiktidningen Sonic och musiksajten Feber som drevs av fyra av de absolut bästa musikjournalisterna i Sverige; Andres Lokko, Jan Gradvall, Lennart Persson och Mats Olsson. Feber lade ner i början av 2002 men de bästa texterna samlades i en bok som jag självklart köpte. Jag tror att jag har läst vissa av recensionerna i den boken 20 gånger.
Det är ju nämligen så att vissa personer har en förmåga att skriva på ett fantastiskt underhållande och intresseväckande sätt. Mats Olsson är ett lysande exempel på det. Jag är nästan inte alls intresserad av sport, men när Mats Olsson skriver om sport så läser jag det ändå bara för att han skriver så jävla bra. När det gäller Andres Lokko så har jag med åren utvecklat en väldigt stark hatkärlek till honom. Jag beundrar verkligen hans intensiva och genuina intresse för popmusiken. Jag tror också att vi har han en ganska likartad musiksmak. Men ibland kan jag bli väldigt trött på hans überironiska attityd och kategoriska uppdelningar. Som bäst är han nästan när han struntar i att försöka vara rolig (ibland är han i och för sig väldigt rolig) och provocera och bara skriver passionerat om musik.

Hur som helst. Bland de personer som har påverkat mitt musiklyssnande mest skulle jagg nästan tro att Andres Lokko kommer på en fjärdeplats.
På förstaplatsen kommmer antagligen min pappa. Om det inte hade varit för att mina föräldrar spelade väldigt mycet musik under min uppväxt så hade jag kanske aldrig blivit så intresserad som jag är. Genom pappa har jag fått kärleken till klassisk musik och till svensk och brittisk progg. Det är kanske inte den typen av musik som jag lyssnar mest på, men jag tror ändå inte man kan underskatta hans påverkan.
På andraplats kommer min farbror som först introducerade mig för Lars Winnerbäck och därefter för Bruce Springsteen.
På tredjeplats kommer min klasskompis från gymnasiet, Petter. När jag övergick till att börja lyssna mer på popmusik så blev han min viktigaste mentor. Om Petter gillade något så kunde jag vara ganska övertygad om att det var bra.

Och på fjärdeplats kommer alltså Andres Lokko. Därefter kommer förmodligen ytterligare några musikjournalister till exempel Per Bjurman, Jan Gradvall, Markus Larsson och Håkan Steen. Men det var genom Lokko som jag upptäckte Motownpopen, The Jam, Ed Harcourt och en hel del annat. För det ska han ha tack, hur elitistisk han än må vara.

8 kommentarer:

Tim Sterner sa...

Jag skulle vilja hävda att man inte kan vara för ung för nostalgi. Samhället har skapat en mall för att avgöra vem som bör, och inte bör, uppleva nostalgi; är man under 30 så ska man skämmas. Men det skiter jag i. Nostalgi är en viktig del av livet; något oerhört sorgligt som på något vis fyller en med en enorm glädje.

Jan Gradvall är förmodligen min favorit bland Sveriges musikjournalister. Han skriver inte för pengarna, han skriver för intrycken. Det är det som är avgörande för hur en text tolkas. Pengar gör oftast saker fula.

Jag har också tröttnat på Sonic, och har istället gått över till NOVELL. Den går in djupare i artisternas skaparprocess och tar fram människan bakom musiken mer än andra magasin gör som enbart utgår från aktuella skivsläpp.

Valdemar sa...

Tim: Jag menade inte att jag inte kan bli nostalgisk. Bara att det är svårt att bli nostalgisk över något som man inte upplevt, den mesta popmusiken under 90-talet gick mig förbi. Kent, bob hund, Cardigans m.fl. har jag istället upptäckt senare. Men du har helt rätt i det du skriver, nostalgi är något väldigt fint.

Gradvall är en av mina absoluta favoriter också.

Novell har jag inte läst, men den låter intressant. Borde kanske ta och kolla upp den.

Anonym sa...

Intressant, det är kul att försöka spåra tillbaka varifrån man har fått olika saker. Jag läser mycket sällan om musik, och gör jag det är det nästan alltid om artister eller band jag redan hört. Däremot har jag nog fått väldigt mycket från p3 och deras inslag och dokumäntärer om olika artister, jag tror laakso, jens lekman, sigur rós, soundtrack of our lives och beach boys alla var från p3-program för längesen. Radio måste väl vara mycket mer passande för musikjournalistik än tidningar? när beskrivningar kan blandas med smakprov på hur det låter.

Valdemar sa...

jag har faktiskt inte upptäckt så mycket musik via radio, konstigt nog. Annars håller jag med om att radio egentligen är ett mer passande medium. Men det är något speciellt med blandningen av skrivande och musik tror jag. En musikartikel kan vara väldigt intressant att läsa, även om jag inte bryr mig så mycket om bandet som den handlar om, om du förstår vad jag menar.

Jonas sa...

Jag har svårt att plocka ut enskilda personer som har påverkat mig, däremot kan jag plocka ut andra saker, min lista blir (efter väldigt kort eftertanke)

1. feber.se
2. P3 (Musikjournalen, P3 Pop, P3 Rytm, P3 Soul m fl)
3. Sonic
4. Musikbyån
5. Min bror

Bästa musikjournalisten är Jan Gradvall om du frågar mig. Per Sinding Larsen och hans blogg är duktig också och är den bästa källan nu till bra grejer.

Av feberskribenterna är Lokko den som har påverkat mig minst, men hans recension av Känn ingen sorg kan jag nog recitera utantill...

Anonym sa...

Lokko är Sveriges bästa kulturjournalist (det räcker inte med att kalla honom musikjournalist tycker jag).
Kolla in Barstol nu på fredag eller nästa fredag så kommer du förmodligen att bli mycket glad...

Anonym sa...

Vilket program var det som du lyssnade på? Skulle gärna vilja lyssna på det.

Valdemar sa...

Jag minns inte vad det hette. Det är ju ett tag sen, så förmodligen finns det inte kvar i sr:s arkiv heller. Men du kan ju leta.