lördag 3 januari 2009

2008 - Musiken




Skivor


Eftersom jag redan har skrivit en del om de flesta av de här artisterna så skulle det bara bli tjatigt om jag skrev motiveringar nu. Men här kommer i alla fall en lista på skivor som jag upptäckte och lyssnade ganska mycket på under 2008. Ingen rangordning.

Och, innan någon hinner säga något, det är mest män och mest svenskt på den här listan också. Men om ni läser noga kan ni nog hitta en och annan kvinna och en och annan utländsk artist.


Joel Alme - A Master of Ceremonies (2008)

Beirut - The Flying Club Cup (2007)

Björns Vänner - Live på chokladfabriken (2005)

Tim Buckley - S/T (1966)

Tim Buckley - Goodbye & Hello (1967)

Leonard Cohen - The Songs of Leonard Cohen (1966)

Leonard Cohen - The Future (1992)

Lloyd Cole and The Commotions - Rattlesnakes (1984)

Elvis Costello - My Aim Is True (1977)

Elvis Costello - This Years Model (1979)

Elvis Costello - Punch The Clock (1983)

Detektivbyrån - Wermland (2008)

Doktor Kosmos - Reportage (2002)

Doktor Kosmos - Hallå? (2008)

Elias and The Wizzkids - A Little Mess (2007)

El Perro Del Mar - From The Valley To The Stars (2008)

Eldkvarn - Genom ljuva livet (1981)

Fleet Foxes - S/T (2008)

Glasvegas - S/T (2008)

Hello Saferide - More Modern Short Stories From Hello Saferide (2008)

Håkan Hellström - Försent För Edelweiss (2008)

Hets! - S/T (2006)

The Hidden Cameras - The Smell of Our Own (2003)

Frida Hyvönen - Silence Is Wild (2008)

Emil Jensen - S/T (2008)

Markus Krunegård - Markusevangeliet (2008)

The Mama's And The Papa's - If You Can Believe Your Eyes And Ears (1966)

Van Morrison - Moondance (1970)

Múm - Summer Makes Good (2004)

Noah and The Whale - S/T (2008)

Stina Nordenstam - And She Closed Her Eyes (1994)

Parker Lewis - S/T (2008)

Pascal - Galgberget (2008)

Pet Shop Boys - Discography: The Complete Singles Collection (1991)

Nina Ramsby & Ludwig Berghe Trio - Du har blivit STOR nu [en KAMP!] (2008)

Roxy Music - Avalon (1982)

Sigur Rós - Med sud i eyrum vid spilum endalaust (2008)

Paul Simon - Graceland (1986)

Vampire Weekend - S/T (2008)

Tom Waits - Heartattack And Wine (1980)

Scott Walker - Scott 2 (1968)



Konserter


1. Hederos & Hellberg - Way Out West, Göteborg 9/8

2. bob hund - Popaganda, Stockholm 30/8

3. Håkan Hellström - Nöjesfabriken, Karlstad 31/10

4. Broder Daniel - Way Out West, Göteborg 8/8

5. Nina Ramsby & Ludwig Berghe Trio, Way Out West, Göteborg 8/8

6. Flaming Lips, Way Out West, Göteborg, 9/8

7. Neil Young, Way Out West, Göteborg, 9/8

8. The Go! Team - Arvikafestivalen, Arvika 5/7

9. Fleet Foxes - Way Out West, Göteborg, 9/8

10. Familjen - Popaganda, Stockholm 30/8

11. Joel Alme - Popaganda, Stockholm 30/8

12. Anna Järvinen - Arvikafestivalen, Arvika 4/7

13. Kent, Löfbergs Lila Arena, Karlstad 1/3

14. Sigur Rós - Way Out West, Göteborg 8/8

15. El Perro Del Mar, Arvikafestivalen 4/7

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att du lyssnar på förbannat bra musik framstår allt mer som oerhört solklart. Jag är inte med dig på Nina Ramsbys jazzgrej, men i övrigt ser det bra ut. En fråga dyker också upp i skallen, den om hur du kunde låta bli att gå på Yeasayer om du ändå hade vägarna förbi Gbg i Way Out West-tider? :)

Martin Janzon sa...

Var det Hets! som gjorde den där Ulf Lundellåten? Annars har du samma smak som jag hade när jag var arton - och det är ingen diss. Jag gillade nog musik minst lika mycket då som nu. Jag väntar fortfarande på att jag ska få en rejäl gubbrevival, men den vill inte riktigt infinna sig. Fint att du har med Avalon förresten, sena Roxy Music upplever jag lite hånade och underskattade.

För att kort kommentera litteraturen ocskå: Doktor Glas måste du nog nästan läsa om nångång. Jag vet att de tär hemskt med den typen av kommentarer, men ärligt, det kan vara bästa svenska boken någonsin.

Valdemar sa...

Ola: Yeasayer vet jag inte vad det är. Är det bra?

Martin: Ja, det är de som har gjort den. Näst efter "Napalm på Östermalm" är det den bästa låten på skivan. Resten är väl sådär.

Jag hoppas att det inte lät som att jag tyckte att Doktor Glas var dålig. Jag gillar den, men bästa svenska boken kan jag inte gå med på.