söndag 11 januari 2009

Kvinnliga regissörer



Jag skrev för ett tag sen ett inlägg om de bästa böcker som jag läst förra året och fick på pälsen eftersom jag bara hade med manliga författare.
Nåväl. Det finns ju ganska många bra kvinnliga författare om man tänker efter. Selma Lagerlöf, Virginia Woolf, Francoise Sagan, Karin Boye, Tove Jansson och Sara Stridsberg. Bara för att nämna några få. Men kvinnliga regissörer?

min sida på Filmtipset kan jag se vilka mina favoritregissörer är, baserat på vad jag har gett deras filmer för betyg. Bland de 50 bästa regissörerna finns det 1(!) kvinna. Sofia Coppola. Om jag tänker lite så kan jag komma på tre till bra kvinnliga regissörer; Miranda July, Susanna Bier och Maria Blom (nåja). Men sen tar det stopp.

Kanske är regissörsyrket av tradition ett typiskt manligt yrke. Eller så kanske det finns en massa som jag inte har hört talas om. Vad vet jag.

Skulle i alla fall vara intressant att höra någon teori om varför det är så, samt tips på bra filmer.

4 kommentarer:

Niklas sa...

Kathryn Bigelow, amerikansk regissör som gjort "Vikten Av Vatten" (helt okej) och "Near Dark" (en av de bästa vampyrfilmer jag sett).

Anonym sa...

Miranda July borde få näringsförbud!!

marica sa...

Suzanne Osten. Hon är väl mer teaterregissör, men har gjort en del bra filmer också. Bland annat "Bröderna Mozart" och "Tala, det är så mörkt".

thisismycat sa...

Kelly Reichardt som gjort Old Joy och Wendy and Lucy är ju kvinna. Och där fick du samtidigt två filmtips.