tisdag 6 januari 2009

Skivsläpp att se fram emot



Den utlovade sammanfattningen av 2008 års händelser kommer nog i sinom tid. Men inte just idag.
Idag ägnar vi oss istället åt att blicka framåt! Det släpps ju en väldig massa skivor stup i ett och det kan vara lite svårt att hålla koll på allt bra som släpps. Därför får ni här en liten guide på skivor som jag ser särskilt mycket fram emot.


19/1 Antony & The Johnsons - The Crying Light
EP:n som släpptes i höstas var en ganska stor besvikelse måste jag säga. Men det hindrar mig ändå inte från att ha höga förväntningar på fulllängdsskivan. Fast jag blir lite avskräckt när Antony Hegarty i intervjuer talar om att rädda miljön och att han vill sjunga med valar. Jag vill ju att Antony ska gå i David Bowies fotspår, inte i Stings.


28/1 A Camp - Colonia

2001 släppte A Camp sin debutskiva, en skiva som jag lyssnade väldigt mycket på det året. Efter sju långa år kommer äntligen uppföljaren. Nina Persson var med i tv-programmet "Dom kallar oss artister" för ett litet tag sen och vi fick då också höra ett smakprov från den nya skivan. Det lät väldigt bra. Hoppas att Nina framöver kan lägga lite mindre tid på The Cardigans (som aldrig har varit lika bra som A Camp) och mer tid på A Camp så vi slipper vänta sju år till innan nästa skiva kommer.

4/2 Suburban Kids With Biblical Names

En ny EP är på gång med allas favoritförortskillar och lite längre fram i år ska det tydligen komma ett nytt album också. Gott.
Redan nu kan ni höra några nya låtar på deras myspace. Bland annat den svenska låten "Studenter på flak". Så bra vet jag inte om just den låten är, men den är i alla fall ganska rolig.

Någon gång i februari: Perssons pack - Öster om heden
Egentligen tycker jag bara att Packet har gjort en riktigt bra låt, resten är bara halvbra. Denna låt är ju å andra sidan en av de bästa låtar som skrivits på svenska. Jag talar förstås om "Tusen dagar härifrån". Den nya skivan ska tydligen innehålla en duett med Annika Norlin, hoppas hon lyckas få bandet att nå upp till samma nivå som Jakob Hellman en gång gjorde.

Slutet av februari: Anna Järvinen - Man var bland molnen
Anna Järvinens första skiva, "Jag fick feeling", är den skiva som jag har spelat mest på datorn enligt Last.fm. Inte så konstigt, jag kommer ihåg att jag lyssnade väldigt mycket på den precis när den hade släppts. Jag har inte hört någonting från hennes nya skiva, men Pierre HellqvistSonic, verkar i alla fall vara begeistrad och han brukar oftast ha rätt.

18/3 Fever Ray
Det är alltid spännande att se vad Karin Dreijer hittar på. Från Honey Is Cool till The Knife och något helt nytt som förvisso påminner en del om The Knife men som ändå är mörkare, annorlunda. Första singeln, "If I Had A Heart", ger definitivt mersmak.

25/3 bob hund
25:e mars är ett datum att skriva upp i almanackan redan nu. Då äntligen kommer bob hunds hittills obetitlade skiva. Som jag längtar. Risken är förstås stor att jag blir besviken. Det har gått lika lång tid sedan bob hund släppte en skiva med nytt material sist, som det har gått sen A Camp släppte sin förra skiva, jag har alltså haft lång tid på mig att vänta. Men med tanke på den F-A-N-T-A-S-T-I-S-K-A spelning de gjorde på Popaganda förra året så tror jag att det kommer att bli bra.

"Någon gång innan sommaren": Fear of Love
Den ständigt lika produktive Markus Krunegård ska tydligen bilda ett nytt band som ska heta Fear of Love (som om han inte hade nog med Laakso, Hets och solokarriären). Hur det kommer låta har jag ingen aning om men Jari Haapalainen ska i alla fall producera.


Nu får ni berätta för mig om allt som jag har missat.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Laleh, Frasse Ferdinand, din kära Bruce är några, Franke. Cdon har en ganska diger lista på sin sajt.

Valdemar sa...

Franke borde ha varit med på listan, dom hade jag bara glömt.
Övriga som du nämner visste jag inte att de var på gång med nytt, men ingen av dom känns sådär jätteintressant för tillfället. Inte ens Bruce. Gamle Moz ska visst släppa en ny skiva också.
Annars såg jag på Cdon att Freddie Wadling släpper en skiva i slutet av januari, det kan bli spännande.

Anonym sa...

marit bergman kanske

Culkin sa...

Jag är visserligen väldigt insöad, men Pascal nya skiva är det jag ser framemot allra mest i år.
Tack för tipset om "Sudenter på flak" letat efter den sedan jag hörde den på Bingo Royale för 2(?) år sen...

Valdemar sa...

Marit Bergman? Jag trodde att hon bara släppte låtar över nätet nuförtiden.