torsdag 15 januari 2009

Styrketräning



Idag har jag har varit på Friskis & Svettis och styrketränat.

Ja, ni läste rätt. Jag har som ni kanske förstår alltid skytt gym som pesten. Om man nu nödvändigtvis ska röra på sig har min bestämda åsikt varit att man kan göra det genom att gå, cykla eller simma. Möjligtvis springa.
För några dagar sen ringde jag till Conny för att föreslå att vi skulle simma, men det visade sig att han var mer sugen på styrketräning. Och på något sätt lyckades han alltså dra med mig i fördärvet.
Men jag får erkänna att det faktiskt var ganska skönt. För en person som inte rör sig så mycket mer än mellan sängen och datorn kan det nog vara nyttigt att känna att man faktiskt har muskler trots allt. Det var inte så hemskt pinsamt som jag trodde att det skulle vara heller. Visserligen såg man väl ett och annat muskelberg gå förbi men även andra spinkiga nybörjare. Det var nog tur att vi var två i alla fall, i och för sig skulle jag nog aldrig komma på tanken att göra något sånt där själv.

Det är förresten lite fascinerande att iaktta folk på såna där ställen. Jag såg till exempel en tjej som höll på med någon sorts motionsträning samtidigt som hon läste en pocketbok av Paulo Coelho och hade en högtalare ur vilken det spelades Bon Jovi och Eurotechno en meter från sig.
Då tänkte jag att det nog är bäst att inte låta det här bli en vana.
Herregud, man kan ju bli sån.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag blir imponerad av tjejen! hur kan hon läsa, motionsträna OCH lyssna på musik samtidigt? otroligt. och knasigt.

Valdemar sa...

Ja, snacka om simultanförmåga. Jag som inte ens kan läsa och lyssna på musik samtidigt. I och för sig kräver inte Paulo Coelho så stor tankemöda. Det hade varit roligare om hon hade läst James Joyce.

Anonym sa...

jha du välkommen i gägnet, som du vet går vi också till ett gym. Visst är det sjukt att vi betalar för motion, en business som tjänar mycket på att vi inte klarar att hålla oss i form med vad som finns i vår närhet. Gunne förslog mig att jag skulle cyckla till Munkfors då kunne jag äta en pizza innan jag cycklade hem igen. Va trött jag skulle blivit på pizza!!