onsdag 12 mars 2008

Att söka jobb

Jag har ägnat en del av den här dagen och en del av gårdagen åt att surfa runt på Arbetsförnedr... förlåt Arbetsförmedlingens hemsida och leta efter sommarjobb. Jag upptäckte att de hade en fiffig grej som de kallar för Yrkeskompassen.
"Vilket yrke är du intresserad av?" står det och så ska man få fram en prognos över arbetutsikterna de kommande fem åren. Jag testade med Författare, Rockstjärna och Gud men fick inte några träffar alls... Jag förstår inte vad jag gör för fel.

Nåväl jag har i alla fall sökt några jobb, både i Värmland och i Stockholm. Min tanke är att om jag får ett jobb i Stockholm så skulle jag kunna våldgästa min fars moster i några månader. Hon har en stor lägenhet som hon ändå inte är så mycket i på sommaren så det bör inte vara några problem.
Bland annat har jag sökt jobb som tidningsutdelare, golfbanearbetare, kioskpersonal, försäljare på Gröna Lund och - kanske mest otippat - cykeltaxichaufför. Jag räknar dock ganska kallt med att jag inte kommer få något av dem. Det känns alltid som det är nån hake med varje jobb, antingen ska man ha erfarenhet av jobbet eller så gäller jobbet från april till september (vilket blir lite svårt för mig om det är i Stockholm) eller så är det nåt annat hinder i vägen. Cykeltaxijobbet känns väldigt roligt (det kanske inte är så roligt, men det låter roligt och det är en grym grej att ha med på meritlistan) men det stupar nog på att jag inte hittar helt perfekt i Stockholm. Jag hittar nog visserligen bättre i Stockholm än de flesta värmlänningar men knappast tillräckligt bra för att kunna köra taxi.
Jag har förstås sökt lite jobb i Värmland också. Systembolaget i Karlstad, Hagfors och Munkfors bland annat. Också ett jobb som guide i någon gruva i Filipstad. Det sistnämnda verkade rätt kul men frågan är hur jag ska ta mig dit om jag skulle få jobbet. Ska jag pendla från Karlstad varje dag eller ska jag försöka hitta någonstans att bo på i Filipstad? Nåväl, det får bli en senare fråga.

När man söker jobb ska man ju skriva såna här "personliga brev" också (som förstås är allt annat än personliga). Jag tror jag har skrivit i varenda personligt brev att jag är bra på att hantera stress, att jag är bra på att ta eget ansvar och att jag trivs med att jobba i grupp. Det är förstås lögn så det skriker om det. Jag avskyr stress, jag brukar bli totalt blockerad när någon ger mig snabba instruktioner som jag sedan ska utföra och jag tycker att de flesta människor är puckon som inte går att prata med.
Men vad gör man inte för att få ett hederligt kneg.

Om jag inte får nåt av jobben så funderar jag på att låsa in mig i ett litet rum hela sommaren med bara en dator (utan internetuppkoppling) och tio kilo kaffe och skriva som en tok. Om jag installerade videokameror överallt i rummet som filmade mitt skrivande så skulle jag kunna kalla det för ett socialt experiment också. "Den första dokusåpan med bara en deltagare". Vad säger ni om det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till käre bror! Men sök på turistbyråer och sånt med. Kanske Alsters herrgård? Muséet? Erlandergården? Sök, sök, sök!

Anonym sa...

Roligt och sant inlägg. Idag ska jag till förnedringen på ett möte, det ska bli jätteskojigt, men först ska jag söka jobb på systembolaget i Skoghall, vilket även David har gjort. Tror chansen är betydligt större att vi bli arbetslösa kamrater än arbetskamrater.

Anonym sa...

Bokhandlarna! sök där! :D
Jag kanske skulle börja jobba på arbetsförmedlingen? ;)

Anonym sa...

Oh yeah Valle!

Cykeltaxi är ett fruktansvärt hårt jobb, men det vet du antagligen redan. Har du inte värsta superknäna så är det nog kört. Fast jag tycker du är modig som söker.

Sen så tror jag visst att du kan bli gud, fast det kräver nästan en ännu större ansträngning. Lyckas du inte komma hela vägen kan du nöja dig med att bli guru och dra in 40 000kr per session på en retreatcenter för människor som betalar för att du ska berätta att de egentligen inte behöver nån hjälp, utan kan hjälpa sig själva.

Det är underbart att leva i en tid då man måste vara perfekt för att kunna få arbeta och försörja sig. Men men det är ju våra sociala koder. Arbetsgivarna vet lika väl som de arbetssökande att det är bull som står i ansökningsbreven... det är en slags tävling i vem som ljuger finast... att ljuga raffinerat är nämligen ett tecken på framåtanda och god social kompetens. Det inger trygghet om du visar framtassarna och framhåller din förmåga att sudda ut varje tvivel om att du är den perfekte arbetaren. Bara du håller illusionen vid liv under själva arbetet sen också, så ska du se att allting blir bra. För vem fattar att det bara är på låtsas? vad är egentligen verkligt by the way?

Själv kommer jag antagligen att jobba som personlig assistent i sommar. Det blir nog fint. :)

the lost feeling sa...

Jag hoppas att du inte får nåt jobb!

kläm ur dej ett par tre proustromaner istället! :)

fan, jag får börja ljuga alltså...jag är alldeles för ärlig i mina jobbansökningar.....