måndag 24 mars 2008

Rotfruktsspecial



Idag vill Kompromissredaktionen slå ett slag för rotfrukten.
"Vadå rotfrukt?" tänker ni.
Ja, rotfrukt. Sånt där som din farmor och farfar åt på den tiden då det inte fanns vietnamesisk grönsakswok, panpizza eller Chicken McNuggets. Rotfrukten finns nämligen fortfarande även om den lever en alltmer borttynande tillvaro. Därför; fyra anledningar till att äta rotsaker:

1. Det är gott! Rotfrukter har en tendens att se ganska hårda och äckliga ut på ytan. Men det är med rotfrukter som med finnar (befolkningen finnar alltså, inte såna du har på näsan) skala av den hårda ytan och släng in dem i en ugn/bastu och du ska se att de mjuknar.
Jag åt själv en rofruktsgratäng tidigare ikväll och den blev riktigt smaklig.

2. Det är billigt! Åtminstone om man jämför med kött, ost och frysta färdigrätter. Du kommer alltså spara in en massa pengar om du börjar köpa mer morötter och potatisar. För dessa pengar kan du sedan köpa dig något roligt. En skidmask till exempel.

3. Det är miljövänligt! Förmodligen finns det ingenting miljövänligare i hela världen än ekologiska rofrukter. Det krävs inga långa transporter eftersom man brukar kunna köpa svenska rotfrukter året om. Och en ekologisk rofruktsodling är garanterat fri från bekämpningsmedel, GMO, metangaser och annat jox.

4. Det är nyttigt! Det säger ju sig självt egentligen. Den som äter palsternackor han går inte av för hackor och så vidare.


De enda nackdelarna med rotfrukter som jag kan komma på är det kan bli lite tråkigt i längden och att det är jobbigare att laga till än att slänga in en Billypizza i micron. Å andra sidan kan man känna sig lite stolt när man har lagat en redig stuvning, gratäng, gryta eller soppa.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Rotfruktsgratäng är riktigt gott - kan rekomendera kokosmjölk ovanpå rotsakerna, mums!

marica sa...

Och jag som trodde att "bagarbarn inte tycker om bullar...".
Men det värmer ett gammalt odlarhjärta med så mycket reklam för rotfrukter. Det ligger ju helt i tiden - om de är svenska och närodlade. Allra bäst om du har möjlighet att odla själv. Gott och billigt.
Och tänk så mycket varianter det finns. Man skulle kunna skriva en hel bok med rotfruktsrecept. En måltid utan rotfrukter är ingen riktig måltid, eller hur?

thisismycat sa...

Vi äter ganska mycket rotfrukter, kanske mest för att det är billigt - men också för att det är gott och nyttigt. Dock har jag hört att morötter drar åt sig gifter ur jorden och att vissa använder morötter enbart för att drar ur gifter på detta sätt. Jag skulle väldigt gärna få detta dementerat.
En annan nackdel är att jag är allergisk mot att skala (nyser och ögonen rinner) och skära (får eksem) morötter och potatis. Det gäller även ekologiska.

Anonym sa...

Är du i Malmö kring juletid någon gång, ska jag laga en senapsgriljerad kålrot till dig, pojk. :)

Anonym sa...

Jag åt sylt från Torfolk idag. Det var gott. Är sylt en rotfrukt?

Valdemar sa...

Svar på tal:

Oskar: kokosmjölk låter mysko men det ska provas.

Marica: Egentligen avskyr jag rotfrukter. Jag skriver bara det här för att göra dig glad förstår du väl.

Thisismycat: Det låter som en så kallad skröna, men jag törs inte säga något säkert. För övrigt lider jag med alla allergiker i världen.

Patrik: Senapsgriljerad kålrot låter nästan lika mysko som det där med kokosmjölken. Men visst, jag är inte den som är den.

Petter: Nej, sylt är inte en rotfrukt. Det är en så kallad bärprodukt.