onsdag 19 mars 2008

Fint väder för ett luftangrepp

Det har ju varit rätt mycket filosoferande på den här bloggen de senaste dagarna. Så jag tänkte att det kanske kunde passa bra att bryta av lite med en musikvideo.

Det är mycket möjligt att jag har länkat till den här videon tidigare. Det är till och med mycket troligt. Men det gör inget, den är värd att ses om många gånger.
Faktum är att jag inte vet någon musikvideo som fyller mig med lika starka känslor som Sigur Rós "Vidrar Vel Til Loftarasa" gör. Och jag vet ingen annan video som jag blir tårögd av varje gång jag ser.

Det var faktiskt först idag som jag upptäckte att det finns en version på Youtube med engelsk text. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det är inte det att texten är dålig, det är snarare så att den känns överflödig. Det räcker ju så väl med bilderna och musiken. Jag kan också tycka att något av mystiken kring Sigur Rós försvinner när man vet vad texterna betyder.

Men i alla fall här är videon, med engelsk text.





Om ni inte har fått nog utan vill veta lite mer om Sigur Rós, kan ni läsa en recension som jag skrev om deras andra skiva "()" (som kom efter "Agaetis Byrjun" som låten i videon är hämtad från) för lite drygt tre år sen här.
Om jag hade skrivit recensionen idag hade jag nog sänkt betyget till en 8:a. Men annars tycker jag fortfarande likadant. Och jag har fortfarande inte varit på Island.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är även min favvo-video. Tror inte jag vågar titta. Nöjer mig med att bara förstå fragment.

the lost feeling sa...

åhhh den är så fiN!

har även jag gjort boktestet nu. 10% mindre än dej...fick nog minuspoäng för alla mina olästa böcker.. eller så fick jag bonuspoäng! ;)