tisdag 9 december 2008

Nisse Hult/Avtryck



Jag fick hem det nya numret av Grön Ungdoms medlemstidning idag. Det hade två framsidor, en som det stod "Nisse Hult" på och en som det stod "Avtryck" på. Grejen är den att redaktionen vill att tidningen ska byta namn från det lite fjantiga Nisse Hult till det lite mer seriösa Avtryck. I samband med det har de också tänkt byta design på tidningen och därför testar man nu ett provnummer för att läsarna ska se hur den nya tidningen skulle kunna se ut. Det slutgiltiga beslutet om vad tidningen ska heta kommer dock inte tas förrän på Riksårsmötet nästa år.

Inuti tidningen propagerar redaktionen för varför den bör byta namn. Nisse Hult anses vara ett lite löjligt internskämt som inte kan förknippas med det partiet står för och skrämmer bort snarare än lockar till sig nya medlemmar (namnet kommer från början från någon revy från 60-talet där någon uttalade de bevingade orden "Vem fan är Nisse Hult?!", dessutom har det gått en humorserie på SVT med titeln "Nisse Hults historiska snedsteg").

Personligen tycker jag ändå att Nisse Hult är ett roligare namn än det lite PK-aktiga Avtryck. Men om folk tycker att det senare är bättre så är jag inte den som är den. Jag tycker egentligen inte att det har någon som helst betydels vad en medlemstidning heter. Miljöpartiet skulle kunna heta Kaffesump och jag skulle rösta på det ändå. Det stör mig lite dock att namnet anses vara så viktigt. På den senaste kongressen med Miljöpartiet De Gröna debatterades det ganska mycket om partiet ska fortsätta heta Miljöpartiet eller om vi bara ska kallas oss De Gröna (som många andra gröna partier i Europa gör). Jag kan verkligen inte bry mig mindre. Även om namnet kanske avgör vilket parti vissa personer kommer att rösta på så tycker jag ändå inte att det borde vara en viktig fråga. Man måste utgå från att folk bryr sig mer om innehållet än namnet. Annars har man sjunkit ganska lågt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror det handlar om ifall det namnet tillhör sysslar med utåtriktad verksamhet eller inte. En medlemstidning är det nog sällan andra än medlemmarna som redan vet vad det handlar om som läser och då spelar det ingen roll. Om miljöpartiet var ett litet parti utanför riksdagen skulle det nog vara väldigt viktigt med namnet, men som det är nu borde väl ingen som låter bli att ta reda på något mer bara på grund av namnet.
Att Förbundet djurens rätt bytte från Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök (nsmpd), var tillexempel ganska viktigt.

Anonym sa...

Jag håller med Anonym om det med Djurens Rätt och tidningens namn, jag håller med dig om irrelevansen i tidningens namn.
Men när det gäller MP är det väl ändå lite grejen att de heter just Miljöpartiet? Det är ju miljön som är det viktiga, eller?

Valdemar sa...

Grejen med att byta namn till De Gröna är väl att visa att vi inte bara bryr oss om miljöfrågor. Det är ju faktiskt ganska mycket mer som ingår i partiets politik.

Jag tycker dock fortfarande att det skulle vara roligt om det bytte namn till Kaffesu(mp).