söndag 7 december 2008

Valdemars julkalender - 7:e luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Hästpojken - Utan personlig insats/Joel Alme - A Young Summer's Youth
Jag är inget stort fan av Hästpojken. Jag älskar Bad Cash Quartet och jag tycker att Joel Almes solokarriär är fantastisk. Hästpojken däremot blir aldrig mer än okej. Förutom den här låten då.
Joel Alme har ju också skrivit en engelskspråkig version på låten ifråga. Det kanske till och med var den som skrevs först, jag vet inte så noga. Hur som helst kan jag omöjligen bestämma mig för vilken version jag tycker bäst om. Textinnehållet är ju minst sagt olika. Kanske den svenska texten är lite bättre faktiskt. Jag gillar raden "att våga hoppas på nåt fint är att skjuta sig i huvudet" (hur jävla cyniskt det än må låta). Men å andra sidan sjunger Joel Alme bättre än Martin Elisson, så det blir nog ändå jämnt skägg.
Något säger mig förresten att ni inte har sett det sista av Joel Alme på den här listan.




5 kommentarer:

Jonas sa...

Utmärkta låtväl! Det är jämnt skägg vilken version som är bäst. I Almes video står det "Text och musik: Joel Alme" så gissningsvis skrev han låten och sen gjorde Hästpojken sin text till den.

Anonym sa...

Jag tycker Martin Eliasson(eller vad det var han hette) sjunger mycket bättre. Men båda låtarna är väldigt bra. Den första är så extremt jävla sorglig bara. Och nog finns det fler Hästpojkenlåtar som är mer än ok, den som har en bit text som går "och... Choklad!", t.ex.

Anonym sa...

haha, den anonyma kommentaren var lite festlig tycker jag. "och... Choklad!" jojo.

jag tycker att Hästpojken vinner loppet. lätt! Joel Alme låter som en ringrostig ko (mm, det värsta jag kunde komma på), medan Hästpojkens version är som änglasång för cyniska små öron. mmm.

Anonym sa...

Jag tycker absolut att hästpojken vinner! För övrigt gillade inte jag dem så mkt i början men ju mer jag lyssnar desto bättre är de! "Lena 60" är ju jättebra!

Anonym sa...

Tycker dte blir oavgjort! I dessa versioner! På skiva så vinner joels version överlägset! För övrigt håller jag med om hästpojken, tycker inte heller de är speciellt bra (förrutom lena 60) men jonas game däremot! Han älskar jag!