lördag 20 december 2008

Valdemars julkalender - 20:e luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Fever Ray - If I Had A Heart
Den första singeln från Karin Dreijers nya alias, Fever Ray, låter ganska mycket som... The Knife. Kanske inte så förvånande. Möjligtvis är det ännu lite mörkare och suggestivare. Inget jävla julglitter här inte. December är en mörk månad med bara några få timmars ljus och just i brytningspunkten, när den långa natten är på väg att övergå i dag passar "If I Had A Heart" som handen i handsken. Albumet släpps den 18:e mars nästa år. Det kommer bli bra.

Lyssna här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är ju sång på den nu! Den var bra som instrumental med, jag brukade lyssna på den på natten i hörlurar, men det är bättre när man kan har så högt att de dova ljuden får golvet och skrivbordet att vibrera, något av ljuden påminner om hur det lät när man la örat mot träet i en elledning, man kunde liksom höra vajrarnas rörelser.
Jag håller med, det kommer bli bra, inget tvivel om det.

Anonym sa...

jag väntar på antony and the johnsons! antar och hoppas att dom kommer med på listan med nån av låtarna från nya EP:n, annars blir jag lite besviken på dej :)

Valdemar sa...

Catrin: Jag är rädd att jag måste göra dig besviken. Jag tycker inte den nya ep:n är så mycket att hänga i julgranen faktiskt. Inte på långa vägar så bra som "I Am A Bird Now". Men jag hoppas ändå mycket på skivan som kommer nästa år.