tisdag 23 december 2008

Valdemars Julkalender - 23:e luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Håkan Hellström - Tro och tvivel
Ständigt denne Håkan. Man borde väl ha tröttnat på honom vid det här laget. Han är ju överallt precis hela tiden. Jag vet inte längre hur många konserter jag har sett med honom, bara det här året har det blivit tre stycken.
Men det är svårt att värja sig när han gör så satans bra låtar som "Tro och tvivel". För mig är det den absoluta höjdpunkten på Försent för Edelweiss. "För en lång, lång tid", "Kärlek är ett brev...", "Långa vägar" och titelspåret är också väldigt bra men texten till den här måste höra till något av det bästa han har spottat ur sig.

"Det var nästan alltid svart i tankarna på Långedragspaviljongen
där jag nästan alltid satt med pensionärerna under båtsäsongen
Och jag såg på de unga och glömska, i båtar och i varandras armar
och tänkte 'skuld och lidande väntar på er fortfarande'"


Sen tycker jag förstås också att det är roligt att han knycker pianoslingan från "Backstreets" helt ogenerat.

Jag har både trott och tvivlat mycket det här året. Och jag tror att båda sakerna är precis lika viktiga; utan tron kommer man ingen vart och utan tvivlet är det lätt att man går vilse. Nu känner jag att det här inlägget är på väg att bli på tok för pretentiöst, därför slutar jag nu.
Dig it.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte skyldig nångonting eller vad den heter, zigenarliv dreamin' och sång i buss på villovägar då?

var inte pretentiöst trams ledorden? lite lite trams kanske i så fall?

Jag tycker personligen om att gå vilse, peka med handen och säga "ditåt!" och sen gå in i en okänd skog eller stad och helt tappa bort sig och sen plötsligt upptäcka att "aha, är jag här!" och sen försöka orientera sig därifrån.(men jag fattar att du menade mindre bokstavligt)

Jonas sa...

Åh, ändå Hurricane
när de skrev om mig i tidningen sa du som det var
"Glöm det aldrig Håkan, parkbänken är aldrig långt borta"

Valdemar sa...

Ja, jag glömde ju Sång i buss på villovägar. Det är nog kanske den bästa låten ändå.