måndag 1 december 2008

Valdemars julkalender - 1:a luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Pascal - Cadillac
Pascals skiva Galgberget kom i början av året har nog hunnit glömmas bort av många. Dock inte av mig. Alla rockband som gör en svenskspråkig cover på Bruce Springsteens "Hungry Heart" har vunnit mitt hjärta. Och om de dessutom följer upp det med två väldigt bra skivor med klassisk treackordspunk och klockrena texter så är det klart sen.
Det här har givetvis gjorts en massa gånger förut, men sällan med lika bra resultat. I Sverige är det nog bara Henrik Berggren som kan skriva lika simpla låttexter och få det att låta så bra. Att just den här låten som jag har valt heter "Cadillac" ser jag som en hyllning till Broder Daniel och ett löfte om att det finns nya band som kommer att ta vid där BD har slutat.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Holy...

Sjukt bra låt ju. Är resten av skivan lika bra är det ett oförlåtligt misstag att inte "äga" den.

Tack för detta fantastiska tips. Tack!

Det där sa...

Schysst idé!

Jag fick en tidig julklapp: Helena Bonham Carter SKA spela drottningen! Tim Burton är en förutsägbar man.

Anonym sa...

Du har vunnit ett Puddingaward!

Valdemar sa...

Kul att ni gillar idén och låten.

Anonym sa...

Det är en jättebra idé! Jag blev väldigt sugen på att härma, men det känns lite väl... härmigt.
Helt ok låt, bra mycket bättre än BD tycker jag. Den här var ju inte så suicidial liksom.

Culkin sa...

Instämmer i att det är en fin ide och blir glad över att Pascal får lite uppmärksamhet.
De är helt klart det bästa som hänt sverige sen BD. (och pascal är bättre live)

Tim Sterner sa...

Jag har varit extremt dålig på att läsa bloggar på sistone och har helt missat att du har skrivit om Pascal. Ironiskt nog gjorde jag samma sak häromdagen. De är helt fantastiska.