torsdag 18 december 2008

Valdemars julkalender - 18:e luckan



Bakgrund:
Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Frida Hyvönen - Dirty Dancing
Mina två största intressen är musik och litteratur. Därför är det kanske inte så konstigt att jag tycker om historieberättande låtar. Några av mästarna i den genren idag är Jens Lekman och Annika Norlin, men även Frida Hyvönen. Det märktes redan på hennes första skiva men det blir ännu tydligare på hennes nya, Silence Is Wild. "Dirty Dancing" som är första låten på skivan har inte bara en fantastisk text utan också en befriande, vacker och ordlös refräng. Det är en låt som känns alldeles självklar redan första gången man hör den, som om den alltid funnits där.
Jag vet att många av er som läser det här redan har hört låten. Jag funderade därför ett tag på att ta med en annan låt från Silence Is Wild. Men det fick bli den här i alla fall, för trots att det är många bra låtar på skivan så är det ingen av dem som berör mig lika mycket som denna.

He had the keys to a place
where we could practice
it felt almost like Dirty Dancing
minus the United States
and instead of a resort
it was the Folkets Hus basement



3 kommentarer:

Jonas sa...

Årets bästa låt!!

Anonym sa...

nja... det låter så hemskt frostigt och jag gillar inte när röster låter genomträngande på det där sättet, det är nog lite samma sak med joel alme, någon här jämförde honom med en råmande ko, och även om det var överdrivet och elakt tycker jag faktiskt det var ganska träffande, det låter lite som genomträngande råmanden, men inte på gårdagens låt, där sjöng han ju faktiskt fint, på orden "nerver said", låter det lite som en supertunn blekorgange sjal som bärs av en uppåtgående luftström och dansande svävar upp högt, högt till de högsta molnen, en solig vårdag.

Valdemar sa...

jag förstår inte. röster som tränger sig igenom och borrar sig in är ju jättefint. Dock var jämförelsen med sjalen fin.