fredag 19 december 2008

Valdemars julkalender - 19:e luckan



Bakgrund: Istället för att göra en lista på årets bästa låtar så har jag i år bestämt mig för att göra en julkalender. Bakom varje "lucka" döljer sig en väldigt bra låt från i år, dock kommer inte låtarna komma i någon särskild ordning utan lite hipp som happ.


Hello Saferide - X Telling Me About The Loss Of Something Dear, At Age 16

Vi dröjer oss kvar lite vid temat svenska kvinnliga singer/songwriters som skriver berättande texter. Annika Norlin är ett ganska självklart namn där. Jag tycker förvisso att hon borde satsa mer på Säkert! och låta Hello Saferide vila, för det är ju på svenska som hennes låtar verkligen kommer till sin rätt. Det som låter väldigt personligt, uppriktigt och unikt på svenska blir mer alldagligt och tråkigt när det sjungs på engelska. Det kanske bara beror på att jag är svensk och har lättare för att ta till mig svenska texter, jag vet faktiskt inte.
Men i alla fall så finns det några riktigt bra låtar på den senaste skivan med Hello Saferide. Den allra bästa låten heter Arjeplog, men den har jag redan visat på bloggen och jag hatar att upprepa mig. Därför får det bli en annan låt nu. Första gången jag hörde den här låten tyckte jag inte att den lät så speciell, men sen började jag lyssna på texten och den är faktiskt väldigt bra. Dessutom gillar jag den här videon väldigt mycket.

Inga kommentarer: